Meer- en hoogbegaafdheid
Voor het signaleren en professioneel begeleiden van meer- en hoogbegaafdheide leerlingen heeft De Twamêster een het meer- en hoogbegaafdheidsprotocol ontwikkeld. Voor de signalering van deze leerlingen maken we gebruik van het Sidi-protocol. In het protocol Hoogbegaafdheid van De Twamêster wordt precies beschreven hoe dit is georganiseerd. In het kort houdt het in dat leerlingen die niet voldoende uitdaging krijgen door de reguliere en extra leerstof uit de methoden een aanbod krijgen dat bestaat uit een combinatie van Levelwerk, Topics en Vooruitwerklab. Levelwerk doet een beroep op de cognitieve mogelijkheden van de kinderen. Topics richt zich op verdiepend leren en het Vooruitwerklab is vooral gericht op creatief denken en de executieve vaardigheden. De criteria die we voor de leerlingen hanteren om mee te kunnen doen met deze voorzieningen gaan uit van de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Zo kunnen leerlingen wel meedoen met het Vooruitwerklab, aar geen tijd hebben voor of behoefte hebben aan Levelwerk of Topics. De kinderen daarentegen die meedoen met Levelwerk doen meestal ook mee met het Vooruitwerklab en Topics.
Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, kunnen in een HB-plusgroep geplaatst waarin ook leerlingen van andere Proloogscholen zitten.