Dyslexie
De Twamêster heeft veel expertise op het gebied van Dyslexie en leesproblemen. Voor het signaleren en het adequaat begeleiden van leerlingen met dyslexie heeft De Twamêster het dyslexieprotocol& leesproblemen ontwikkeld en zijn er specifieke methoden en materialen aanwezig. Het doel van het protocol is om de lees- en spellingontwikkeling nauwkeurig te volgen en dyslexie in een vroeg stadium op te sporen. Door adequate begeleiding wordt geprobeerd de achterstand zo klein mogelijk te houden. Op het inschrijfformulier wordt gevraagd of er dyslexie in de familie voorkomt zodat we alert kunnen zijn op signalen en vroegtijdig kunnen beginnen met de begeleiding. Het protocol vormt een onderdeel van de begeleiding bij leesproblemen. Als de lees- en spellingproblemen een ernstige vorm aannemen kan de leerling worden aangemeld voor een onderzoek en aansluitend voor een begeleidingstraject bij een externe instantie. Er worden echter strenge criteria gehanteerd bij deze instanties, voordat tot een (door de gemeente vergoed) onderzoek wordt gedaan. Wanneer een leerling begeleiding krijgt worden de methodieken op elkaar afgestemd en is er regelmatig overleg tussen school en externe instantie. Ook kinderen met kenmerken van dyslexie krijgen extra begeleiding in de mate die zij nodig hebben, binnen de mogelijkheden van de school.